Wijkzorg
Hoe vraag ik wijkzorg aan als ik die nodig heb?
U kunt contact opnemen met het cliëntservicebureau. Samen met u en onze regieverpleegkundige Wijkzorg, bekijken we of en voor welke zorg u in aanmerking komt en welke zorg het beste bij u past.
Wat zijn de kosten voor wijkzorg?
Wijkzorg kan geleverd worden vanuit de Zorgverzekeringswet (ZVW) en Wet Langdurige Zorg (WLZ). De zorgindicatie Zorgverzekeringswet wordt door de wijkzorg gesteld. Deze zorg valt ook onder uw basisverzekering. Voor wijkzorg vanuit de WLZ heeft u een indicatie nodig van het Centraal Indicatiestelling Zorg (CIZ). Deze kunt u aanvragen via uw huisarts. De regieverpleegkundige wijkzorg kan hierbij adviseren.
U betaalt ook een inkomensafhankelijke bijdrage via het CAK. U kunt dit zelf berekenen via de rekenhulp op de site van het CAK.
Volledig Pakket Thuis (VPT)
Wat houdt het Volledig Pakket Thuis precies in?
Het ‘Volledig Pakket Thuis’ (VPT) is een ‘pakket zorg’ voor mensen met een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz). Het VPT is een leveringsvorm: de manier waarop u de zorg ontvangt. Bij een VPT blijft u thuis wonen en levert een zorginstelling de benodigde zorg. Denk aan: verzorging en/of verpleging, personenalarmering, hulp bij huishouden, deelname dagbesteding en vervoer naar onze dagbesteding, maaltijdvoorziening, vaste vergoeding waskosten (betreft alleen bedlinnen), individuele begeleiding, basis voetzorg vanuit de pedicures van De Wijngaerd.
Wanneer kom ik in aanmerking voor VPT?
Als u een indicatie heeft voor zorg met verblijf (WLZ) maar (nog) niet binnen ons zorghuis wil wonen, kunt u ervoor kiezen de indicatie in de vorm van Volledig Pakket Thuis in te zetten. Heeft u nog geen indicatie? Onze regieverpleegkundige kan deze samen met u aanvragen bij het CIZ. U overlegt met de regieverpleegkundige over welke vorm van zorg het beste bij u aansluit.
Hoeveel zorg ontvang ik bij een VPT?
Het Volledige Pakket Thuis biedt zorg op maat, gebaseerd op uw persoonlijke behoeften. Inzet van onze zorgtechnologie kan hierbij een belangrijk onderdeel zijn. Door inzet van het Volledige Pakket Thuis, houdt u zelf de regie. Een Volledig Pakket Thuis wordt alleen ingezet als u dat wil en als uw situatie dat toelaat.
Modulair Pakket Thuis
Wat is het verschil tussen MPT en VPT?
Als u een indicatie heeft voor zorg met verblijf maar nog niet binnen ons zorghuis wil wonen, kunt u er voor kiezen deze indicatie in te zetten op basis van een ‘volledig pakket thuis’ (VPT).
Bij een volledig pakket thuis blijft u zo lang mogelijk zelfstandig wonen in uw eigen woning, maar ontvangt u alle benodigde zorg van De Wijngaerd.
Met het Modulair Pakket Thuis (MPT) kunt u de zorg van één of meerdere zorgaanbieders thuis ontvangen. Zo kunt u bij het Modulair Pakket Thuis er ook voor kiezen om bepaalde zorg via een andere organisatie te regelen.
Hoe stel ik mijn zorgpakket samen?
U (of uw vertegenwoordiger) spreekt op basis van uw zorgvraag met ons af welke zorg u thuis wilt ontvangen. Deze zorg kan uit de volgende onderdelen bestaan:
Verpleging, verzorging, begeleiding, maaltijdvoorziening, dagbesteding, vervoer naar dagbesteding, huishoudelijke hulp.
U kunt voor meer informatie contact opnemen met ons cliëntenservicebureau en zij gaan het samen met u regelen.
Hoe wordt bepaald welke zorg ik krijg?
Als het niet (meer) lukt om alles zelf te doen, dan is vaak de eerste stap om met ons clientservicebureau contact op te nemen. Zij kunnen met u kijken wat nodig is en welke wegen u kunt bewandelen om bijvoorbeeld ondersteuning van hulp bij huishouden, dagbesteding of wijkzorg te ontvangen.
Neem voor meer informatie contact op met ons cliëntenservicebureau en zij gaan het samen met u regelen.
Dagbegeleiding
Wat doen jullie precies tijdens de dagbegeleiding?
U wilt uw dag op een zinvolle manier indelen, sociale contacten opbouwen of onderhouden? Dagbegeleiding is soms ook mogelijk om de mantelzorger(s) te ontlasten. Wij bieden activiteiten aan die een aanvulling zijn op uw dagelijkse leven en uw zelfredzaamheid bevordert.
Er wordt gekeken naar uw interesses, een hobby weer op te pakken of een nieuwe hobby te ontdekken. De volgende activiteiten worden o.a. aangeboden; meer Bewegen Voor Ouderen, Geheugen activiteiten, (Braintrainer, Beleef TV), Fiets labyrint, Creatieve activiteiten, bak/kook activiteiten, kaarten, sjoelen, wandelen, bloemschikken en individuele activiteiten naar eigen wens.
U kunt ook gebruikmaken van onze grote gezamenlijke activiteiten zoals bingo en muziekoptredens. Bent u een buitenmens? Dan is er de mogelijkheid om buiten bezig te zijn in een van onze tuinen of buiten te genieten van een kopje koffie tijdens een gezellig praatje.
Voor wie is dagbegeleiding geschikt?
Deelname aan dagbegeleiding is mogelijk met een indicatie vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), deze beschikking kunt u zelf aanvragen bij het Sociaal Loket Drimmelen. Heeft u een indicatie vanuit de Wet Langdurige Zorg, dan kunt u deelnemen aan onze dagbegeleiding op basis van een Modulair Pakket Thuis, Volledig Pakket Thuis of PGB.
Moet ik vervoer zelf regelen?
Als er vervoer nodig is en u krijgt en WMO beschikking voor dagbegeleiding, dan kunt u een beschikking vervoer aanvragen, vanuit het zorgpakket MPT/VPT zit vervoer erbij.
Logeerzorg
Wat is logeerzorg?
Heeft u tijdelijk extra zorg nodig of wilt u als mantelzorger ontlast worden? Dan kunt u bij ons de logeerkamer reserveren. In de logeerkamer van De Wijngaerd bieden we de mogelijkheid om op basis van een beschikking WMO (respijtzorg) of met een indicatie WLZ komen logeren.
Hoe kan ik tijdelijk logeren bij De Wijngaerd?
De logeerkamer kan ingezet worden ter ontlasting van mantelzorgers als tijdelijke logeerplek. U kunt 7 dagen per week logeren. Er is standaard 24 uur per dag een zorgmedewerker in de nabijheid.
Het reserveren van de logeerkamer is mogelijk van maandag t/m vrijdag van 8.30-15.00 uur in overleg met ons Cliëntservicebureau, 0162-241338 of 06-23417112 of via de mail: CSB@dewijngaerd.nl
Wat kost een verblijf in de logeerkamer?
U kunt de kosten berekenen via de website van het CAK.
Huishoudelijke ondersteuning
Bieden jullie ook hulp in het huishouden?
De Wijngaerd biedt hulp bij huishouden via WMO in de gehele gemeente Drimmelen
Hoe vraag ik huishoudelijke hulp aan via de Wmo?
U kunt zelf aangeven bij het Sociaal loket van de gemeente Drimmelen aan dat u graag in
aanmerking wil komen voor huishoudelijke ondersteuning. De casemanager van de gemeente zal een huisbezoek plannen bij de cliënt en geeft daarna een indicatie af met de startdatum en het aantal uur wat we in mogen gaan zetten. Telefoonnummer gemeente Drimmelen 0162-690190.
Particulier inzetten van huishoudelijke ondersteuning is ook altijd mogelijk in overleg met de planner van huishoudelijk dienst van De Wijngaerd. De gewerkte uren worden dan in rekening gebracht en uurtarief staat vermeld in onze tarievenlijst.
Kom ik in aanmerking voor huishoudelijke ondersteuning?
Huishoudelijke ondersteuning via WMO wordt bepaald door de gemeente,
MPT wordt bepaald door de cliënt, en VPT wordt in overleg bepaald met de regieverpleegkundige wijkzorg.
Wonen in het zorghuis
Hoe kom ik in aanmerking voor verpleeghuiszorg bij De Wijngaerd?
Wilt u in de Wijngaerd komen wonen, dan hebt u een indicatie vanuit de Wet Langdurige Zorg (WLZ) nodig. Deze indicatie wordt door het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) aan u toegewezen. De aanvraag van een WLZ -indicatie kunt u zelf doen of via een huisarts. Als de indicatie bij ons binnen is, nemen wij contact met u op om samen met u de zorg die u nodig heeft te bespreken. Dan bespreken we ook of u op de wachtlijst voor het verpleeghuis wil en wat de wachttijden zijn.
Zijn er aparte afdelingen voor mensen met dementie?
De Wijngaerd is een zorghuis voor mensen met dementie maar ook voor mensen met een somatische aandoening.
Is er een wachtlijst voor opname?
De Wijngaerd heeft een wachtlijst voor verpleeghuiszorg. Deze wachtlijst heeft classificaties. De classificaties (urgentie) bepalen de wachttijd voordat iemand kan komen wonen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het cliëntservicebureau.
Diensten
Bieden jullie ook maaltijdservice aan huis?
U kunt de warme maaltijd tussen de middag nuttigen in ons Grand Café. Gezellig samen eten en (nieuwe) mensen ontmoeten!
Wilt u hier meer informatie over, dan kunt u contact opnemen met het cliëntservicebureau op telefoonnummer 0162-241338 of mail: CSB@dewijngaerd.nl
Kan ik gebruikmaken van wasdienst?
Voor onze VPT-cliënten is er een mogelijkheid om gebruik te maken van een wasdienst.
Werken & opleiden
Hoe ziet het sollicitatieproces eruit?
Solliciteren op een vacature of een open sollicitatie kan met een motivatiebrief en cv per mail naar P&O@dewijngaerd.nl. Naar aanleiding hiervan wordt er dan contact met je opgenomen. Als je brief en cv passen bij een vacature dan word je uitgenodigd voor een gesprek waarna afhankelijk van de uitkomst van het gesprek en de functie een meeloopmoment wordt ingepland.
Kan ik als leerling of stagiair bij jullie aan de slag?
De Wijngaerd vindt leren en ontwikkelen heel belangrijk en daarom bieden wij zowel plekken voor BBL-leerlingen in de zorg als voor BOL stages. Heb je interesse neem dan contact op met onze praktijkopleiders via praktijkopleider@dewijngaerd.nl, of 06-11677798.
Wat zijn de mogelijkheden voor scholing of bijscholing?
Naast het continu bijscholen van onze medewerkers op de voor de functiegerichte kennis en ervaring, houden we jaarlijks inventarisaties voor medewerkers die zich verder willen scholen. Binnen De Wijngaerd zijn hier middelen voor beschikbaar.
Hoeveel uur moet ik minimaal beschikbaar zijn?
Het minimumaantal uren is afhankelijk van de vacature. We hebben mogelijkheden voor zowel oproepcontracten in onze flexpool als voor vaste uren. Voor het starten van een BBL-opleiding, is een urencontract van minimaal 25,5 uur noodzakelijk.
Wat maakt De Wijngaerd een fijne werkplek?
Het werken binnen een kleinschalige organisatie die sterk lokaal geworteld is, maakt De Wijngaerd een fijne werkplek. Binnen De Wijngaerd staat de bewoner en cliënt centraal in onze manier van werken. Het opleiden van medewerkers is een belangrijk onderdeel om onze medewerkers bekwaam te maken en te houden in hun werk. Lees hier meer over werken bij De Wijngaerd.
Bieden jullie ook doorgroeimogelijkheden?
De Wijngaerd is een platte organisatie waardoor de doorgroeimogelijkheden soms wat beperkt zijn. Maar ontwikkeling wordt altijd belangrijk gevonden en is in onze jaargesprekken altijd een onderwerp van gesprek.
Vrijwilligers
Wat kan ik doen als vrijwilliger bij De Wijngaerd?
Als vrijwilliger bij De Wijngaerd kun jij voor onze cliënten en bewoners het verschil maken.
Er zijn bij De Wijngaerd veel verschillende mogelijkheden om vrijwilligerswerk te kunnen doen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan begeleiden bij activiteiten, wandelen, fietsen, bieden van een luisterend oor en gezelschap. Met de vrijwilligerscoördinator bespreek je welke activiteiten voor jou geschikt zijn.
Moet ik ervaring hebben om vrijwilliger te worden?
Om vrijwilliger te kunnen zijn heb je geen zorgachtergrond nodig. Het is belangrijker dat je iets wil doen voor onze bewoners en cliënten.
Hoe vaak moet ik beschikbaar zijn?
Je bepaalt zelf hoeveel tijd je beschikbaar bent, de inzet is in overleg met de vrijwilligerscoördinator.
Hoe meld ik me aan als vrijwilliger?
Je kunt een mail sturen naar welzijn@dewijngaerd.nl om aan te melden.
Kwaliteit & regelgeving
Waar vind ik informatie over jullie kwaliteit van zorg?
Dit is opgenomen in het kwaliteitsbeeld wat jaarlijks wordt gepubliceerd op onze website.
Hoe kan ik een klacht melden?
Bij De Wijngaerd staat het leveren van goede zorg en dienstverlening centraal. Wij hechten waarde aan een open communicatiecultuur waarin cliënten, familieleden en andere betrokkenen zich gehoord voelen. Klachten worden serieus genomen en beschouwd als waardevolle input om onze zorg continu te verbeteren. Indien een oplossing voor ongenoegen in overleg niet haalbaar blijkt, kan een formele klachtenprocedure worden gestart.
De Wijngaerd behandelt klachten conform de wettelijke kaders klachtenprocedure.
Wat doet de cliëntvertrouwenspersoon?
De Wet zorg en dwang regelt dat elke cliënt (of zijn/haar vertegenwoordiger) met psychogeriatrische aandoening (zoals dementie) of daaraan gelijkgestelde aandoening recht heeft op een cliëntvertrouwenspersoon. De cliëntenvertrouwenspersoon is er ook voor de vertegenwoordiger.
De cliëntenvertrouwenspersoon ondersteunt de cliënt en/of vertegenwoordiger en staat hen bij. De cliëntenvertrouwenspersoon werkt niet voor de zorginstelling en is onafhankelijk.
De clientvertrouwenspersoon WzD die is aangewezen voor De Wijngaerd is Mevrouw Marije van den Bos.
Hoe gaat De Wijngaerd om met mijn persoonsgegevens?
Bij De Wijngaerd vinden wij het belangrijk dat u zich veilig voelt. Om u goed te kunnen ondersteunen, hebben wij bepaalde persoonsgegevens van u nodig. We gaan hier uiterst zorgvuldig mee om en houden ons aan de geldende wet- en regelgeving. In ons privacyreglement leest u hoe wij dit in de praktijk brengen.
Overig / algemeen
Hoe meld ik mij aan voor zorg bij De Wijngaerd?
Wilt u in De Wijngaerd komen wonen, dan heeft u een indicatie vanuit de Wet Langdurige Zorg (WLZ) nodig. Deze indicatie wordt door het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) aan u toegewezen. Het CIZ onderzoekt en bepaalt welke zorg u nodig heeft. Als de indicatie bij ons binnen is, nemen wij contact met u op om samen met u de zorg die u nodig heeft te bespreken.
Kan ik bij jullie terecht als ik (nog) geen WLZ-indicatie heb?
Als u wilt komen wonen in het zorghuis dan kunt u zonder WLZ niet terecht bij De Wijngaerd. Voor alle andere vormen van zorg kunt u contact opnemen met het cliëntservicebureau.
Werken jullie ook samen met mijn huisarts?
Wij werken samen met de huisartsen in de gemeente Drimmelen. Dit gebeurt alleen als dit nodig is en u hier toestemming voor geeft.
Kan ik met jullie in gesprek over mijn situatie of vragen?
Natuurlijk, neem voor meer informatie contact op met ons cliëntenservicebureau en zij gaan het samen met u regelen. Het bureau is bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.30-15.00 uur op nummer 0162-241338 of 06-23417112 of via de mail: CSB@dewijngaerd.nl
Wie behartigt mijn belangen als client of bewoner?
De Wijngaerd heeft een cliëntenraad (CR) die de belangen behartigt van alle bewoners en cliënten. De voorzitter is bereikbaar via email clientenraaad@dewijngaerd.nl.


